Hack the Sound

Met het traject ‘Hack The Sound’ gingen we op zoek naar nieuwe digitale manieren om met audio aan storytelling te doen. We focusten daarbij specifiek op 25- tot 45-jarigen. Een drukbezette doelgroep die kinderen en carrières, fitnessabonnementen, evenementen en files zo vlot mogelijk proberen te combineren.
Hoewel deze multitaskers meestal trouwe radioluisteraars zijn, gaan ze ook steeds vaker op zoek naar entertainment en informatie op alternatieve audioplatformen, zoals podcasts of streamingdiensten. Radio is met andere woorden nog steeds springlevend, maar wordt wel steeds meer uitgedaagd door nieuwe technologieën en kanalen.

Tijdens verschillende design sprints onderzochten we nieuwe audiomogelijkheden, en zelfs nieuwe businessmodellen, rond drie centrale thema’s: audio content, een car app en connected devices.

Na uitgebreid gebruikersonderzoek gingen we brainstormen, met onze verzamelde inzichten als vertrekpunt. Tijdens deze fase bedachten we meer dan 200 concepten, en besloten we vier prototypes uit te werken en te testen.

Bekijk hier de vier prototypes

Prototype 1: Alternatieve audio-content, bvb. audio van een tv-programma.
Prototype 2: On-demand audio content in de auto, via een car-app.
Prototype 3: Speech experimenten met connected devices, zoals Siri, Alexa…
Prototype 4: De Radioplus app, vertaald naar een car-app.