Super < div >

Projectmissie: Vlaanderen wordt steeds diverser, zeker jongeren kijken niet meer op van hun gemixte omgeving. In Vlaamse media is die diversiteit nog geen evidentie. In het traject van Superdiv bouwen we samen met jonge, stedelijke Vlamingen (17-24 jaar) met een etnisch of cultureel diverse achtergrond aan een inclusief media-aanbod, -productie en -beleving.

We startten dit project door met heel wat jongeren te gaan spreken. Ze ontdekken muziek op YouTube, internationale personalities zijn hun nieuwe idolen, Whatsapp en Snapchat zijn vaak hun allergrootste verslaving… Het mediagebruik van jongeren evolueert razendsnel, en de openbare omroep kijkt vaak aan de zijlijn toe hoe alweer een nieuwe hype het social media landschap overneemt. De uitdaging voor VRT blijft om met alle jongeren te kunnen connecteren.

Verloop: In de eerste fase van het traject hebben we heel wat inzichten verzameld, die zijn beknopt gebundeld in tien verschillende domeinen. In de tweede fase van het traject was er onder andere een samenwerking met Generation M (submerk van MNM), en werden er drie prototypes ontwikkeld en getest: de Spitlist, LichtOntvlambaar en De Vanavond Show.