Menu Sluit menu

Non linear content shift

Blinkist - Big ideas in small packages

Een voorstelling van de Blinkist app.

Blinkist geeft je toegang tot de belangrijkste inzichten uit meer dan 2.500 non-fictie boeken. Die gebalde inzichten kan je lezen of beluisteren in amper een kwartiertje tijd. Je krijgt de beste content in een snelle hap.

Perfect opgelost: we hebben minder tijd om écht te lezen maar we willen wel mee zijn en micro-content consumeren.

HQ Trivia

voorstelling van hqtrivia

De HQ Trivia app ging totaal viraal met zijn gestreamde live-quiz waarbij iedereen eender waar kan meespelen. HQ ziet eruit als een tv-quiz mét bijhorend prijzengeld, maar het is gewoon een simpele smartphone-app.

The Walking Dead live action

een beeld uit the walking dead

Om een nieuw seizoen van The Walking Dead te promoten, moeten twee vloggers in een facebook live stream een zone vol zombies zien door te komen, terwijl live-kijkers hun strategie mogen bepalen. Fans krijgen interactie én een real life ervaring cadeau.

Anchor Podcast app

Voorstelling van de Anchor app

Met de Anchor app kan iedereen een podcast maken en een mening delen met de wereld. Technologie zorgt ervoor dat iedereen content kan maken, niet enkel de grote mediabedrijven.

Podcast is ook een hot medium. De Standaard lanceerde bijvoorbeeld in 2017 een eigen podcast-afdeling.

TaleAStory

Voorstelling van TaleaStory

 

In deze app kan je met mensen uit de hele wereld samen aan een verhaal werken.

Je kan eender waar en wanneer content maken én met iedereen: misschien lezen we binnenkort een bestseller die door 100 auteurs van overal samen geschreven is.


 

Google Blocks - Create 3D models in no time

Logo van Google Blocks op een geillustreerde achtergrond

Bedenk je regelmatig dingen, maar krijg je ze nooit visueel uitgelegd? Google helpt. Blocks helpt je op een simpele manier om eender wat te maken in een virtuele realiteit. Zo krijg je de kans om je creatie langs alle kanten te bekijken én aan je vrienden te tonen.

MOSAIC

Logo van Mosaic op een geillustreerde achtergrond

Mosaic is een interactieve film, in een app. Je kan zelf kiezen wat bepaalde personages moeten doen en zo bepaal je mee het verhaal. Mosaic toont de totale omslag van een lineair tv-programma dat je gewoon bekijkt naar een kijkervaring waarin je keuzes maakt die impact hebben. Gemaakt door niemand minder dan Steven Soderbergh.

https://www.watchmosaic.com/

INFINITE PODCAST - SHELDON

Een selfie in een spiegelpaleis

Sheldon is een oneindige podcast die James Ryan, een universiteitsstudent in California, aan het ontwikkelen is.

De podcast vertelt het verhaal van een aantal personages die op virtuele Amerikaanse plekken leven en maakt van hun ervaringen verhalen. Alle personages leiden hun eigen leven en maken hun eigen beslissingen. De personages ontmoeten mekaar en beleven samen dingen. Van al die ervaringen maakt een artificiële intelligente een verhalende podcast.

De maker zou het liefst willen dat elke luisteraar een andere podcast te horen krijgt en hoe beter de AI zijn werk doet, hoe meer dat mogelijk zou worden.

https://bit.ly/2Fk7abX

No Man’s Sky - Generated gaming universe

Cover van de no mans sky game

No Man’s Sky is een spel waarin je een oneindige wereld gemaakt door algoritmes gaat ontdekken en er probeert te overleven.

Het spel is voor elke speler anders en geen enkel spelletje zal er hetzelfde uitzien.

Ontdek meer

Fading Borders

Vraag aan een kind het verschil tussen een digitale en een analoge camera...Mond vol tanden gegarandeerd.

Als je de aandacht wil trekken, moet je dingen maken die de grenzen tussen on- en offline doen verdwijnen.

Mensen zijn op zoek naar ervaringen die ze kunnen delen, waarbij echte en digitale grenzen niet bestaan.

Het zijn niet alleen de echte grenzen die we zien verdwijnen, we willen ook moeiteloos van het een naar het ander toestel overschakelen. Content volgt ons namelijk altijd en overal, dankzij alle diensten die gebruiken maken van de cloud.

Onze realiteit is intussen bedekt door een digitaal laagje en in de toekomst wordt zo’n gemengde realiteit gewoon normaal. In zo’n wereld moet content er echt uitspringen om opgemerkt te worden.

Voorbeelden?

MY MEDIA METOX-DETOX

Neem (een heel klein beetje) tijd voor je (digitale) welzijn

We krijgen een overload aan informatie en we staan altijd "aan". Er waren nog nooit zoveel mensen met burn-outs en depressieklachten.

Wie heeft nooit het gevoel dat ie te veel tijd op de smartphone doorbrengt? Digibesitas is een écht fenomeen.

Wat we willen, is de kwaliteit en het welzijn van ons leven opnieuw in eigen handen nemen en bewuster met onze toestellen en schermtijd omgaan.

Voorbeelden?

2OLD2GETIT

You don’t get it and that’s exactly the point.

2OLD 2GETIT Media is gericht op jongeren: de onderwerpen zijn anders, de samenstelling ook en je moet zeker niet gaan zoeken op de klassieke mediakanalen. Hun media zijn overal en altijd beschikbaar.

De focus ligt op wat jongeren interesseert: lifestyle, vrienden, muziek, enzovoort. Het gaat niet perse over de grote nieuwsverhalen of over wat er in de wereld gebeurt. Jongeren willen vooral met elkaar verbonden zijn.

Babyboomers en bejaarden snappen er niks van, vinden het maar niks en dat is ook de bedoeling. Het is niet voor hen bedoeld, het is authentiek voor die specifieke leeftijdsgroep met hun specifieke noden.

Voorbeelden?

Social Guardians

92% van Generatie Z geeft om het klimaat en sociaal onrecht en wil hun bezorgdheid over de toekomst van de wereld uiten.

De laatste jaren voelen veel mensen een groter bewustzijn tegenover de wereld en dan vooral sociaal. Alle schandalen die we meemaakten, hebben mensen verenigd in bewegingen, die samen voor een doel gaan. Tegenwoordig verenigen hashtags mensen om échte protestbewegingen te vormen en voor échte verandering te gaan.

Ook de media zien dit gebeuren en passen zich aan. Zij roepen de mensen of bedrijven die in de fout gingen tot de orde en bieden de globale bewegingen erkenning en een platform.

Verdeeldheid brengt mensen samen. Mensen geloven dat ze écht het verschil kunnen maken. 46% van Generation Z heeft het gevoel dat ze mee de wereld kunnen veranderen, dat is meer dan eender welke gemeten generatie voordien.

PSFK’s Forecast Z Survey. Psfk, 2017 

Voorbeelden?

Intergalactic Media

Media als zonnestelsels

Mediamerken zijn vandaag hun eigen zonnestelsels, waarbij het merk de zon is en alle media-producten van het merk daar als planeten rond zweven. En net zoals het zonnestelsel waar wij in leven, worden ook in deze zonnestelsels elke dag nieuwe planeten ontdekt. Een zonnestelsel is altijd in beweging, het evolueert en verandert constant.

Er zijn geen media meer die zich nog op één ding focussen. Wat vroeger een krant was, is nu een krant én een website én een app én een podcast én een videoplatform, enzovoort.

Je kan als mediamerk geen one trick pony meer zijn. Wie wil overleven, moet innoveren (of verdwijnen) en zijn blik verruimen.

Voorbeelden?

My-Me(dia)

Verbeter het leven van de consument

My-media, dat zit'm in het leven van de consument gemakkelijker maken, want dat is wat mensen verwachten én wat ze willen.

Consumenten eisen dat hun verwachtingen meteen worden ingelost en dat is waar de media van de toekomst aan zullen moeten voldoen. 

Je zal moeten aanleveren wat de consument wil, wanneer hij het wil, waar zij het wil.

Media moeten hun gebruikers leren kennen en moeten zich aanpassen aan de context en voorkeuren van die gebruikers. Elke gebruiker heeft zijn eigen wensen en het is de taak van de media om elke gebruiker te benaderen op zijn of haar favoriete manier zonder hun tijd of energie te verspillen.

Voorbeelden? 

Website made by MINSKY