Menu Sluit menu

Groeidomeinen

VRT Start-up gaat regelmatig op zoek naar thema’s die ruimte bieden voor de VRT om zich verder te ontwikkelen. Om die thema’s te vinden, bekijken we welke technologieën eraan zitten te komen, wat er leeft bij mensen, welke trendbewegingen we zien. Al die informatie groeperen we in kleinere blokken: de groeidomeinen. Vanuit die groeidomeinen bedenken we concepten, die we gaan testen en die soms tot een nieuw product, inzicht of service voor de VRT kunnen leiden.

De groeidomeinen en alle concrete voorbeelden die je erbij kan vinden, heeft VRT Start-up vastgesteld begin 2018.

Wil je dat we je op de hoogte brengen wanneer we nieuwe groeidomeinen vaststellen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

My-Me(dia)

Verbeter het leven van de consument

My-media, dat zit'm in het leven van de consument gemakkelijker maken, want dat is wat mensen verwachten én wat ze willen.

Consumenten eisen dat hun verwachtingen meteen worden ingelost en dat is waar de media van de toekomst aan zullen moeten voldoen. 

Je zal moeten aanleveren wat de consument wil, wanneer hij het wil, waar zij het wil.

Media moeten hun gebruikers leren kennen en moeten zich aanpassen aan de context en voorkeuren van die gebruikers. Elke gebruiker heeft zijn eigen wensen en het is de taak van de media om elke gebruiker te benaderen op zijn of haar favoriete manier zonder hun tijd of energie te verspillen.

Voorbeelden? 

Non linear content shift

Deze trend kan je niet gemist hebben. Contentmakers zijn de nieuwe koningen en Netflix/On Demand content kijken is gewoon normaal. We willen allemaal een persoonlijke kijk-ervaring.

Er is zoveel content om uit te kiezen dat we onze eigen kijk-ervaring willen cureren. De limieten die er vroeger waren, bestaan niet meer. On demand services zoals Netflix en VRTNU hebben ons kijkgedrag totaal veranderd.

Vroeger keken we wat er op dat moment te zien was, nu kijken we wat willen wanneer we het willen op eender welk toestel. We willen alles altijd beschikbaar hebben, want we staan zélf altijd ‘aan’. Dus is het logisch: het non-linaire consumeren neemt de overhand.

Voorbeelden?


 

Fading Borders

Vraag aan een kind het verschil tussen een digitale en een analoge camera...Mond vol tanden gegarandeerd.

Als je de aandacht wil trekken, moet je dingen maken die de grenzen tussen on- en offline doen verdwijnen.

Mensen zijn op zoek naar ervaringen die ze kunnen delen, waarbij echte en digitale grenzen niet bestaan.

Het zijn niet alleen de echte grenzen die we zien verdwijnen, we willen ook moeiteloos van het een naar het ander toestel overschakelen. Content volgt ons namelijk altijd en overal, dankzij alle diensten die gebruiken maken van de cloud.

Onze realiteit is intussen bedekt door een digitaal laagje en in de toekomst wordt zo’n gemengde realiteit gewoon normaal. In zo’n wereld moet content er echt uitspringen om opgemerkt te worden.

Voorbeelden?

MY MEDIA METOX-DETOX

Neem (een heel klein beetje) tijd voor je (digitale) welzijn

We krijgen een overload aan informatie en we staan altijd "aan". Er waren nog nooit zoveel mensen met burn-outs en depressieklachten.

Wie heeft nooit het gevoel dat ie te veel tijd op de smartphone doorbrengt? Digibesitas is een écht fenomeen.

Wat we willen, is de kwaliteit en het welzijn van ons leven opnieuw in eigen handen nemen en bewuster met onze toestellen en schermtijd omgaan.

Voorbeelden?

2OLD2GETIT

You don’t get it and that’s exactly the point.

2OLD 2GETIT Media is gericht op jongeren: de onderwerpen zijn anders, de samenstelling ook en je moet zeker niet gaan zoeken op de klassieke mediakanalen. Hun media zijn overal en altijd beschikbaar.

De focus ligt op wat jongeren interesseert: lifestyle, vrienden, muziek, enzovoort. Het gaat niet perse over de grote nieuwsverhalen of over wat er in de wereld gebeurt. Jongeren willen vooral met elkaar verbonden zijn.

Babyboomers en bejaarden snappen er niks van, vinden het maar niks en dat is ook de bedoeling. Het is niet voor hen bedoeld, het is authentiek voor die specifieke leeftijdsgroep met hun specifieke noden.

Voorbeelden?

Social Guardians

92% van Generatie Z geeft om het klimaat en sociaal onrecht en wil hun bezorgdheid over de toekomst van de wereld uiten.

De laatste jaren voelen veel mensen een groter bewustzijn tegenover de wereld en dan vooral sociaal. Alle schandalen die we meemaakten, hebben mensen verenigd in bewegingen, die samen voor een doel gaan. Tegenwoordig verenigen hashtags mensen om échte protestbewegingen te vormen en voor échte verandering te gaan.

Ook de media zien dit gebeuren en passen zich aan. Zij roepen de mensen of bedrijven die in de fout gingen tot de orde en bieden de globale bewegingen erkenning en een platform.

Verdeeldheid brengt mensen samen. Mensen geloven dat ze écht het verschil kunnen maken. 46% van Generation Z heeft het gevoel dat ze mee de wereld kunnen veranderen, dat is meer dan eender welke gemeten generatie voordien.

PSFK’s Forecast Z Survey. Psfk, 2017 

Voorbeelden?

Intergalactic Media

Media als zonnestelsels

Mediamerken zijn vandaag hun eigen zonnestelsels, waarbij het merk de zon is en alle media-producten van het merk daar als planeten rond zweven. En net zoals het zonnestelsel waar wij in leven, worden ook in deze zonnestelsels elke dag nieuwe planeten ontdekt. Een zonnestelsel is altijd in beweging, het evolueert en verandert constant.

Er zijn geen media meer die zich nog op één ding focussen. Wat vroeger een krant was, is nu een krant én een website én een app én een podcast én een videoplatform, enzovoort.

Je kan als mediamerk geen one trick pony meer zijn. Wie wil overleven, moet innoveren (of verdwijnen) en zijn blik verruimen.

Voorbeelden?

Website made by MINSKY