Menu Sluit menu

Module

Concept

Breed brainstormen & slim selecteren

Enkele hoofdinzichten over je gebruikers op zak? Check. Een gefundeerd team standpunt over waar je naartoe wil? Check. Eventueel ook enkele archetypes en/of gebruikersverhalen als leidraad? Double check. Je team is met andere woorden goed voorbereid om oplossingen te bedenken die de uitdagingen van je gebruikers zullen tackelen.

Als mediamaker weet je hoe belangrijk het stellen van de juiste vraag is voor je eindresultaat. Daarom schaven we in een eerste stap aan jullie brainstormvraag. Deze bakent de grenzen af waarbinnen je straks wild en breed mag gaan brainstormen.

Daarna gaan we slim en selectief te werk, om zo tot een shortlist van topconcepten te komen waar we in de volgende fase een prototype van kunnen maken.

Startpunt

Startpunt

Klaar om een stapel ideeën te genereren? De brainstormvraag is meteen ook het antwoord op de meest gestelde vraag: hoe zorg je ervoor dat de brainstorm gericht en nuttig is?

Een goed geschreven ‘hoe kunnen we’- vraag is breed genoeg om je nog niet meteen een oplossing mee te geven én geeft je net genoeg ruimte om innovatief te zijn. Een evenwichtsoefening!

4 3 2 1

Brainstormen

Waarschijnlijk heb je al enkele ideeën en oplossingen in gedachten. Toch is het handig om eerst nog even wild en breed te gaan brainstormen, vooraleer je deze gaat uitwerken of testen. Kill your darlings!

Brainstormen is een creatief proces, waarin je jouw brein stretcht en alle kanten van de kamer laat zien. Zo kom je vaak op een totaal ander spoor terecht, met een oplossing die veel dichter aansluit bij je doelgroep en hun uitdagingen. Om je gevarieerd, creatief en anders te leren denken, kan je gebruik maken van enkele handige brainstormtechnieken.

Selecteren

Je hebt een honderdtal ideeën verzameld. Wat nu? Tijdens de convergentiefase brengen we orde in de chaos. Met behulp van verschillende technieken combineer, verdiep en filter je de beste concepten uit de berg mogelijkheden. Wikken, wegen, combineren, parkeren en overboord gooien!

Resultaat

Tijdens de conceptfase heeft je team heel wat ideeën gewikt en gewogen. Tijd voor een podiumverdeling en fotofinish! Welke drie topconcepten hebben de strenge selectie overleefd?

Tools Het podium
Website made by MINSKY