Menu Sluit menu

Module

Empathie

Een nieuw mediaconcept. Waarom? Voor wie?

Om meteen met scherp op doel te kunnen schieten, ga je tijdens de eerste fase op onderzoek uit met je team. Wil je zinvolle producten of diensten bedenken, dan moet je jouw doelpubliek eerst zo goed mogelijk leren kennen. Je dompelt je volledig onder in de leefwereld van de gebruiker en de context van jouw concept.

Dit geeft je richting en nieuwe inzichten. Je bespaart ook onnodig werk of ontgoochelende resultaten - nice landing, wrong airport! Hoe beter je je kan inleven in de uitdagingen, wensen, noden en gedrag van jouw kijkers of luisteraars, hoe sterker je oplossing.

Na deze fase heb je een stevig onderbouwd uitgangspunt in handen voor de ideefase. Een duidelijke opdracht waar je je tanden tijdens de brainstorm in kan zetten. Goed je huiswerk maken loont!

Startpunt

Iedereen op dezelfde golflengte

En... actie! Met dit charter geeft jouw team de officiële aftrap voor jullie traject. Het startdocument bakent grenzen af, geeft jullie focus en een handige houvast om naar terug te grijpen als je het noorden later even kwijt bent.

Je zorgt ervoor dat jullie dezelfde taal spreken. Je bepaalt het kader en de strategie van de komende dagen of weken. Zonder doel kun je niet scoren!

Tools De intake
3

Observeren

Gedrag bestuderen

Als je voldoende begrip en bagage hebt opgebouwd, kan je team ook doelgericht gaan observeren. Digitaal of in het echte leven. Vanop afstand, of tijdens een gesprek. Je bestudeert nu niet alleen de context, maar ook het gedrag van je gebruikers.

Zo ga je op zoek naar subtielere, onuitgesproken noden en dromen. Van een korte observatie in een winkelcentrum om de hoek, tot een diepte-interview met een expert of een focusgroep.

Begrijpen

Synthese maken

Tijdens het observeren en bestuderen heb je individueel en in team heel wat kennis verzameld. Tijd om deze onderzoeksresultaten te verwerken. Samen met je team ga je op zoek naar de rode draad tussen de aha-momenten.

Je probeert los te komen van de dingen die je gelezen, gehoord en gezien hebt. Door inzichten te delen, clusteren en opnieuw te bundelen zet je ze om in 'algemene waarheden' of hoofdinzichten die je meeneemt naar de brainstormfase.

Resultaat

Samenvatting maken

Tijdens de empathiefase heeft je team heel wat (hoofd)inzichten verzameld en data geïnterpreteerd. Tijd voor een korte samenvatting! Wat heb je uit deze fase geleerd? Wat zijn je grootste aha-momenten?

Website made by MINSKY