Menu Sluit menu

Module

Prototype & Test

Ruw prototype maken om razendsnel bij te leren

Je hebt enkele leuke, innovatieve concepten uitgekozen en popelt om ze op een testpubliek los te laten. Zal jouw oplossing de uitdaging van je doelgroep ook effectief tackelen? En welke kleine aanpassingen kunnen je concept nog sterker maken?

Om dat uit te zoeken bouw je tijdens deze fase aan een tastbare voorstelling van je idee. Een ruw prototype is de snelste en makkelijkste manier om je concept te delen, te testen en aan te passen op basis van waardevolle gebruikersfeedback. Want voor hen doe je het, toch? Snel en vaak bijschaven helpt je tot een effectieve oplossing te komen en onnodige risico’s en grote productiekosten te vermijden.

Na enkele feedbackrondes kom je tot een finaal prototype, dat je tijdens de vervolgfase implementeert, commercialiseert of pitcht bij partners

Startpunt

Omlijn en verfijn de inhoud van je topconcept nog één keer, zodat het hele team goed weet van welk idee je tijdens deze fase precies een prototype zal gaan maken.

Een concept is een opgepoetste en verfijnde voorstelling van je idee. Eenmaal alle neuzen in dezelfde richting staan, ben je helemaal klaar voor het échte werk!

Features bepalen

Tijdens deze stap bepaal je de toeters en bellen van jouw concept. Nu het hoofdidee min of meer vastligt, mag je eindelijk luidop beginnen dromen over alle opties en mogelijkheden die er binnen jouw concept mogelijk zijn.

Na de brede brainstorm selecteren we een slimme mix van onmisbare en supercoole features die we in het prototype zullen integreren. Misschien kan één van die innovatieve extraatjes wel het verschil maken tussen ‘top’ of ‘flop’.

Plannen

Een prototype geeft je de kans om je ideeën te concretiseren en in de handen van de beste raadgever te stoppen: de eindgebruiker. Hun feedback is goud waard! Want voor hen doe je het, toch? Daarom is het belangrijk om vooraf goed te plannen wat je precies wil aftoetsen, vooraleer je echt de handen uit de mouwen steekt.

Welke assumpties wil je met welke features afchecken? En hoe ga je dat meten? Dit planningsmoment geeft aan waar je de focus zal moeten leggen in je prototype.

Tools Plankaart

Maken

Things just got real! Een ruwe, tastbare voorstelling van je concept is het ideale hulpmiddel om in een volgende stap zoveel mogelijk feedback te verzamelen. Door het met echte gebruikers te testen in een realistische situatie, kan je jouw idee snel en efficiënt bijsturen en vooruit duwen.

Testen

Het bouwen van een prototype is slechts een eerste stap. Want als je jouw prototype nooit voor de leeuwen gooit, zal je nooit weten of het ook écht werkt. Pas wanneer het in interactie gaat met degene voor wie je het ontworpen hebt, wordt het prototype echt waardevol. Een prototype maken is met andere woorden vooral testen, leren en bijsturen!

Resultaat

Je hebt tijdens het testen heel wat assumpties afgetoetst. Wat heb je bijgeleerd? Wat heb je fout ingeschat? Welke mogelijkheden bleken succesvol? Tijd om alle feedback te synthetiseren en te beslissen hoe je jouw concept snel kan bijsturen. Eenmaal je daaruit bent, kan je opnieuw gaan bouwen, testen en bijsturen. Je blijft deze feedbackloop herhalen tot je prototype sterk genoeg is en klaar is voor een volgende stap!

Website made by MINSKY